Het verhaal achter PowerSeal


PowerSeal bestaat al 30 jaar en is gevestigd in Nuenen. Gedurende deze jaren heeft PowerSeal een technologisch hoogwaardige coating ontwikkeld die aangebracht wordt op cilinders van zowel auto's als motoren ook wel genoemd NiKaSil®. Dat de kleurstelling blauw en groen in onze huisstijl geen toeval is, blijkt uit de materialen waarmee wij werken en het materiaal dat wij aanbrengen. De kleur blauw staat voor het staal of aluminium van de cilinder en de kleur groen is de kleur van onze NiKaSil vloeistof met als hoofdbestanddeel Nikkel.

De reden om met PowerSeal te starten lag in het feit dat ik op zoek was naar een uitdaging en een eigen onderneming wilde beginnen. Op dat moment was ik actief op gebied van cross en enduro en was het repareren van een NiKaSil® cilinder een erg langdurige en kostbare kwestie. De firma Mahle in Duitsland, die ook patenthouder van het proces NiKaSil® was, was moeilijk benaderbaar en de firma Hof in Nederland had daarom het monopolie.


Er was dus ruimte voor een extra speler. Samen met een toenmalige collega uit mijn galvano carrière ben ik toen PowerSeal begonnen. Dit bleek na veel onderzoek en investeringen een degelijk recht van bestaan te hebben. Het feit dat PowerSeal drie maanden garantie gaf op de hechting van de laag was een unicum in de branche. De collega’s hadden voorheen nooit garantie gegeven en bij mogelijke problemen verwezen zij naar het feit dat een reparatie altijd risico’s met zich meebrengt.

Na 4 jaar hebben mijn partner en ik besloten in goede harmonie uit elkaar te gaan vanwege andere ideeën. Ik ben met PowerSeal doorgegaan en mijn partner heeft ATM opgericht.

Door constante door-ontwikkeling en de nieuwste technologieën is PowerSeal® coating van zeer hoge kwaliteit gebleken en heeft een goede naam opgebouwd met name in de motorfiets wereld.


De harde coating, die onder meer is samengesteld uit nikkel en siliciumcarbide, zorgt voor een slijtvast oppervlak waardoor de levensduur van de cilinder aanzienlijk wordt verlengd. Door productie onder climate control leveren we een perfect eindproduct met de juiste maatvoering. De dikte van de cilinderwand passen we indien gewenst aan op de zuiger, zodat er een perfecte passing wordt verkregen. Dit resulteert in betere loopeigenschappen van de cilinder.

Ruim 15 jaar geleden hebben wij in Amerika middels een licentiehouder PowerSeal USA gestart om ook de klanten aan de andere kant van de wereld te kunnen bedienen.

Nu ongeveer 10 jaar geleden zijn wij voorzichtig begonnen met 4 cilinder motorfietsen en kort daarna auto motoren te voorzien van een nieuwe PowerSeal coating. Bij de motorfietsen was dit het vervangen van de oude NiKaSil laag.





Bij automotoren komt het neer op het vervangen van de oude en beschadigde Alusil-laag door onze PowerSeal-laag. Dit vereist echter wel enige aanpassingen van de motorbouwer op gebied van zuigers, veren en toleranties.

Binnenkort gaan wij ook de mogelijkheid aanbieden om het beschadigde Alusil te repareren/herstellen dmv een speciaal hiervoor ontwikkelde methode. Dit kan indien de oppervlakte niet te zwaar beschadigd is.

Voordelen van een PowerSeal coating zijn oa grotere slijtvastheid, betere wrijvingseigenschappen, Perfecte upgrade voor Alusil® cilinders; loopeigenschappen verbeteren en reparatie is nagenoeg altijd mogelijk. Goedkoper dan het aanschaffen van een nieuwe cilinder of cilinderblok. De doelgroepen zijn zo breed dat slechts een selectie genoemd wordt.





MotoCross, Enduro, Race, Kart, Speedway, Jetski, Snowmobiel, Oldtimer en Powerboot. En voor alle auto’s van oldtimers tot endurance en muscle cars. Van Porsche tot Ferrari, van BMW tot Mercedes.