PowerSeal, de specialist in Nikasillen

Zoals u wellicht weet bestaat PowerSeal al 30 jaar. PowerSeal is aanvankelijk begonnen met het NiKaSillen van Motorfietsen. De reden hiervan lag simpelweg in het feit dat ik als eigenaar zelf motorrijder ben. Ik heb dus diezelfde hobby als mijn huidige klanten

Al snel kwamen naast sport motorfiets cilinders de aanvragen voor oldtimers van zowel motoren als auto’s.

De oldtimer cilinders of motorblokken zijn echter meestal van staal of gietijzer en origineel niet gecoat, maar zijn aan revisie toe omdat de laatste overmaat bereikt is.

De oplossing voor dit probleem kan een nieuwe bus zijn of een PowerSeal NiKaSillaag aanbrengen en hiermee de cilinder weer terugbrengen naar de originele maat. Deze bewerking vereist echter een afwijkende preparatie en voorbehandeling van de cilinder in verband met de hechting van NiKaSil op gietijzer of staal.

Het nadeel bij dit soort cilinders is, dat als de laag er later nog een keer af moet, dit meer tijd vergt, omdat het verwijderen van NiKaSil van staal of gietijzer een tijdrovende bewerking is. Het voordeel is dat de NiKaSillaag nagenoeg niet slijt en de cilinder veel stiller en mooier loopt en dus meer performance heeft.

10 jaar geleden is PowerSeal ook begonnen met Youngtimer automotoren en cilinders te bewerken. Bij deze zogeheten Youngtimers heeft men meestal te maken met aluminium cilinders of motorblok met daarin een zo genaamde Alusil coating.

Alusil is een proces dat af fabriek gedaan wordt. Hierbij worden bij het gieten van de cilinders of carters in de toplaag van het aluminium Siliciumcarbides verwerkt.

Als deze laag versleten of beschadigd is kan PowerSeal hier een NiKaSil laag op aanbrengen. Hiermee kunnen de meeste beschadigingen worden weggewerkt en wordt een betere en hardere laag aangebracht dan origineel.

Het voordeel is vanzelfsprekend het feit dat de laag harder is dan de originele Alusil laag en dat de meeste beschadigingen weg zijn. Het nadeel is dat er bij het gebruik van een hardere NiKaSillaag ook hardere of andere zuigerveren moeten worden gebruikt en dat alle specs moeten worden herzien m.b.t. slotspeling en zuigertolleranties.

Dit vergt letterlijk een aanpassing in montage en omgaan met deze nieuw bewerkte cilinders of motorblokken. PowerSeal adviseert in deze gevallen de nieuwe zuigerveren te laten Titaan nitreren om betere loopeigenschappen te creëren. 

Naast het NiKaSillen van deze automotoren en cilinders kan Powerseal ook sinds enige tijd het originele Alusil herstellen door via een heel speciaal procedé de pockets in het Alusil weer open te werken en de Siliciumcarbides vrij te leggen. Hierdoor wordt het oliehoudend vermogen weer hersteld en is de Alusil laag weer up to date.

Voordeel is dat de kosten lager zijn dan een NiKaSil bewerking en dat de originele coating gespaard blijft. Nadeel is dat bij te zware beschadigingen deze behandeling niet afdoende is. In sommige gevallen kan naar een overmaat gehoond worden maar dan moeten er ook overmaat zuigers gemonteerd worden.

De conclusie is wel dat welk probleem er ook is met om het even welke cilinder of welk motorblok, beschadigd of versleten, met Alusil of NiKaSil, aluminium of gietijzer, PowerSeal heeft er een oplossing voor.